Denne hjemmeside benytter cookies
Vi bruger cookies for at kunne tilbyde den bedste brugeroplevelse. Hvis du fortsætter med at bruge hjemmesiden går vi ud fra, at du accepterer brugen af cookies.
x

Magasin

Ét centralt omdrejningspunkt for hele forretningen - fra ledelsen til de enkelte medarbejdere i afdelingerne.

Millioner af kunder og hundrede tusinder af varenumre. Det generer enorme datamængder. Hvordan får man viden ud af de datamængder? Og hvordan skaber man dem om til forretningsmæssige resultater?

Det var nogle af de udfordringer, Magasin stod overfor, da de besluttede sig for at anskaffe en BI-løsning fra Capana.

BI case for Magasin

Klik på billedet for at downloade casen i PDF.

Du kan også se vores videointerview med Peter Fabricius, økonomidirektør i Magasin, i højrekolonnen eller læse transkriptionen af videoen herunder.

Magasin

De 5 vigtigste resultater, Magasin har fået ved brug af Capanas BI-løsning:

  • Komplet overblik over alle detaljer af forretningen - ned til den enkelte kassetransaktion.
  • 4-700 automatiserede rapporter, der udsendes dagligt eller ugentligt til alle relevante medarbejdere.
  • Self-service system, hvor alle medarbejdere kan gå ind og hente netop de tal, de har brug for.
  • Detaljeret viden om årsager og tendenser bag udsving i salg.
  • Èt system, som kan levere data på tværs af alle funktioner.

Hør, hvordan Magasin etablerede QlikView på alle deres systemer

"Hele omdrejningspunktet for alt, hvad der foregår, det er det forretningssystem, vi har bygget op her. Så det er en helt central del af vores forretningsdrift..."

Læs hele udtalelsen

Millioner af kunder og hundrede tusinder af varenumre. Det generer enorme datamængder. Hvordan får man viden ud af de datamængder? Og hvordan skaber man dem om til forretningsmæssige resultater? Det er vi taget på Kongens Nytorv for at finde ud af. Nærmere bestemt til Magasin, hvor vi skal tale med økonomidirektør Peter Fabricius. Og, Peter, hvad var egentlig baggrunden for, at I begyndte at kigge på et system, som endte med at blive QlikView og Capana?

-Vi vidste jo, oprindelig talt, godt, at vi ville have Business Intelligence ind i vores forretning. Så den beslutning var ikke særligt svær at træffe. Det er vigtigt at have et eller andet system på toppen af vores financielle systemer, som kan levere data ud til hele vores virksomhed.

- Du siger, at I vidste, at I skulle have det, man hvad var det for nogle ting, som du vidste, at I ikke kunne?

- Man kan sige, at det, de financielle systemer jo ikke kan, det er, at de kan ikke levere en opfølgning, f.eks på et budget, eller fortælle, hvordan det gik med salget i går og sende det ud til nogle mennesker. Så hele distributionen af data, at samle data og give et kvalificeret input tilbage. Også det at kunne samle data fra forskellige systemer og distribuere dem til beslutningstagerne, det kan et financielt system ikke i dag. Der har man brug for et business intelligence-system på toppen, som kan levere det.

- Hvilke forretningsområder indgår i løsningen?

- Det er jo i virkeligheden også et meget interessant punkt… Vi er startet med ét område, så her havde vi altså ikke et behov for at designe en fuldt skaleret løsning og implementere efter ni måneder eller et år, men vi kunne allerede efter 14 dage sige: Nu kan vi det her. Og efter 14 dage kunne vi sige; vi kan det her. Og hvis vi så havde behov for at gå tilbage i processen og implementere noget mere og lave lidt om, så dræbte det ikke alt det andet, vi havde lavet, og det er der jo rigtig mange systemer, der ikke magter. Så deri ligger et af de vigtige kvalificeringsbehov, man har i de her systemer.

Så i dag er vi jo gået fra at være startet med at finde ud af, hvad der foregår med salg og medarbejdere, til at omfatte alle vores indkøb og alle indkøbte varer, alle lagerbeholdninger, alle lønsystemer, alle afregningssystemer, alle kundetællere. Alt, hvad der er data på, er i dag implementeret ind i vores løsning på business intelligence-siden. Og det har vi gjort gradvist over en periode.

- Hvordan spiller løsningen her sammen med jeres øvrige IT-systemer?

- Det er fuldt ud integreret i dag. Man kan jo tit og ofte måle sådan noget helt konkret på at sige: Hvor mange medarbejderressourcer går der med til den her proces? Og jeg tør godt røbe, at i Magasin er der én mand på det projekt til hele vores forretning.

Hvordan arbejder I med løsningen, både strategisk og i det daglige?

-Man kan sige det sådan, at jeg havde en samtale med vores administrerende direktør for ganske nylig, hvor han siger til mig, at det her, når jeg kigger tilbage, det var en af de allerstørste succeser, vi har haft med vores virksomhed og den turn-around proces, Magasin har været inde i. Fordi her har vi nu et system, som kan levere data på tværs af alle vores funktioner. Og der findes jo stort set ikke en funktion i Magasin, som ikke er afhængig af vores løsning på det her område på en eller anden måde. Så det er alt fra at købe varer ind til at sælge dem igen, til at følge op på de økonomiske resultater, til at sende resultatopgørelser og varebeholdninger ud på daglig basis til vores forretningsområder og til den enkelte medarbejder, til at holde styr på bonus- og incitamentsprogrammer, til at sende, både det praktiske og det taktiske, og i nogen grad selvfølgelig også det strategiske, materiale ud. Men fordi vi har alting i vores systemer, så bliver det altid et helt centralt omdrejningspunkt, at vi lige hurtigt kan slå op, og samtidig er det jo ikke noget, der kræver, at IT-manden genererer en rapport. Altså, selv jeg kan jo finde ud af at gå ind og hive selv relativt kompliceret information frem, fordi det er nogle få tastetryk, og så har man det.

-Og hvor mange mennesker bruger det her system?

-  Det er sådan, at næsten alle bruger det, men mange af dem er jo indirekte brugere. Jeg vil sige, at faktisk er det sådan, at til både vores samarbejdspartnere og vores interne medarbejdere, ved jeg, at systemet i stationære rapporter om dagen sender mellem 400 og 700 rapporter ud. Så der er ganske mange, både af leverandører og af medarbejdere, der modtager et eller andet fra det her system, en eller flere ting, hver dag. Kravene til Capana har været, at der skal være løbende afrapportering, og I skal sidde her og gøre det, fordi jeg vil kunne følge med tidsforbruget og indsatsen, og jeg vil have en dialog hele tiden med jer omkring det.

Hvilke forretningsmæssige udbytter føler I, at I har fået ud af det her?

- Vi sagde det jo lidt før. I dag kan vi ikke forestille os et liv uden de her systemer. Det er et system, som kræver, at det fungerer hele tiden, for vi er dybt afhængige af det. Det er så slagsiden, kan man sige, men vi kan ikke leve uden de her systemer i dag. Hele omdrejningspunktet for alt, hvad der foregår, det er det forretningssystem, vi har bygget op her. Så det er en helt central del af vores forretningsdrift.

Vi har også optimeret forretningen for:

  • Berlingske Media
  • Børsen
  • Lundbeck
  • Magasin
  • Jeres Logo
  • Flügger
  • JeldWen
  • Brødrene Kier
  • DS
  • Harboe
  • NGI
  • Energi Danmark

Kontakt os