HVOR GODT PERFORMER JERES QLIK-LØSNING?
Vi oplever i stigende grad, at Qlik-brugere henvender sig til os, fordi deres Qlik-baserede BI-løsning ikke performer tilfredsstillende. Problemstillingerne varierer og kan bl.a. omfatte:
​
> Virksomhedens Qlik-brugere klager over dårlig brugerperformance.
> Qlik-løsningen er dyr i drift: Hver ønsket ændring er lig med mange dyre konsulenttimer.
​ > Reload af apps tager for lang tid.
​ > Fejlmeddelelser fra serveren.
> Tabt forbindelse til serveren eller filserveren.
​
Slutbrugerne er ligeglade med, hvad der er årsag til problemerne – de vil bare have en hurtig løsning. Der er ikke noget let svar på, hvad der forårsager performanceproblemerne. Ofte varierer problemerne, og det er nødvendigt at grave ned i dem for at finde den rigtige løsning. Men hvor skal man begynde?
​
Hvordan er vi endt i denne situation?
​
Det er sjældent, at man oplever
performanceproblemer fra start, når man tager sin Qlik-løsning i brug. Det er noget, der opstår med tiden. Nogle gange er årsagen, at man starter med en løsning i lille skala, men med tiden vokser den sig større, og så kan set-up’et ikke længere håndtere de krav, løsningen og den daglige brug stiller til det.
​
En BI-løsning er i stadig forandring for at tilpasse sig virksomhedens behov. Derfor er det vigtigt, at man på et tidligt tidspunkt laver plads til, at den kan vokse. En af årsagerne til dette problem er, at BI ofte ikke er en strategisk ledelsesbeslutning, men mere end bottom-up-beslutning, hvor en BI-løsning i lille skala installeres for at teste, om der er interesse for løsningen i organisationen.
​
Der findes to forskellige typer løsning til dette problem. Den ene omhandler serversetup, så som hvor mange RAM og antallet af CPU’er, mens den anden er mere procesorienteret og omhandler, fx hvordan Qlik-løsningen er blevet udviklet og struktureret. Det er altid vigtigt at følge Qliks anbefalinger ift. hardwarearkitektur, men den korrekte eller bedste løsning er ikke altid blot at øge RAM eller CPU’er. Det er lige så vigtigt at se på, hvordan Qlik-løsningen er udviklet. Det er vores ansvar som konsulenter at hjælpe vores kunder med at bygge en løsning, der kan vokse med tiden. Derfor arbejder vi i Capana efter ”Best Practice” for, hvordan datamodeller bør udvikles og Qlik-data struktureres.
​
Hvad er Best Practice?
​
Efter at have arbejdet med Qlik-teknologien i mere end 15 år har Capana opbygget stor erfaring med Best practice for udvikling af Qlik-baseret BI. ”Best practice” gør Qlik-løsningen mere effektiv og billigere i drift for kunden.
Kontakt BI-specialist Anders Frost
​
anders.frost@capana.dk
Tlf: +45 5151 2271
"Der findes stort set ikke en funktion i Magasin, som ikke er afhængig af vores løsning."
​
- Peter Fabricius, CEO
​